گیاهخواری و دیابت نوع 2 در تحقیقات بر روی بیش از 21000 نفر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

7  ژانویه 2020 - تجزیه و تحلیل گیاهخواری(وگانیزم) و دیابت نوع 2 نشان داد که این شیوه زندگی می تواند به پایین آوردن سطح قند خون منجر شود. از این تجزیه و تحلیل همچنین نتیجه گیری شد که رژیم غذایی وگان می تواند سطح کلسترول خوب را افزایش داده و میزان کلسترول ناسالم را کاهش دهد و منجر به کاهش خطر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی شود.

این نتیجه گیری ها حاصل تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط کیت های آزمایش پزشکی خانگی شرکت ناتینگهامMedichecks  بود که توسط افراد در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرند. داده ها از 20607 فرد غیر گیاهخوار و 943 فرد گیاهخوار در طی یک دوره 12 ماهه جمع آوری و با هم مقایسه شد.

به گفته ی دکتر Natasha Fernando، پزشک عمومی و مدیر تعالی بالینی درMedichecks ، این شواهد نشان می دهد که گیاهخواران در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

وی گفت: من در نوامبر سال 2018 در کلینیکم، بیماری را ویزیت کردم که از احساس خستگی غیرعادی و کمبود انرژی شکایت داشت. آزمایش خون این بیمار، تشخیص دیابت نوع 2 را نشان داد که برای او بسیار مأیوس کننده بود.

وی گفت: او می ترسید که مانند عموی دیابتی خود، مجبور به استفاده از بیش از 10 داروی مختلف باشد و مانند او به عوارض دیگر این بیماری مانند حمله قلبی در دهه ی 50 سالگی و آسیب عصبی به اندامهای انتهایی مبتلا شود.

دکتر Fernando گفت: با اشتیاقی که این بیمار به پرهیز از دارو نشان داد، من او را از چندین مطالعه آگاه کردم كه در مورد درمان موفقیت آمیز دیابت از طریق رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی بودند. این باعث شد که او رژیمی با غذاهای کامل و مبتنی بر مواد غذایی گیاهی را دنبال کند.

وی گفت: طی دو ماه، او بیش از 5 کیلوگرم از وزن خود را از دست داد و از داشتن BMI اضافه وزن، به یک BMI معمولی رسید و بعد از سه ماه از دنبال نمودن این رژیم با غذاهای کامل و گیاهی[1]، آزمایش خون او بیانگر قند خون طبیعی و معکوس شدن دیابت نوع 2 بود.

دکتر فرناندو گفت: بیمار من به رژیم کامل و گیاه خواری خود ادامه می دهد. وی گفت: نتایج این آنالیز همچنین مشخص نمود كه كلسترول HDL در افراد وگان 5٪ بالاتر از افراد غیر وگان است، این یك كلسترول خوب است كه سایر فرمهای کلسترول را از جریان خون خارج می کند.

با این حال، دکتر فرناندو تأکید کرد که گیاهخواری راه حل کامل و بی نقصی نیست و مهم است که گیاهخواران از میزان ویتامینB12   خود مراقبت کنند، به خصوص اطمینان حاصل کنند که آهن کافی دریافت می کنند. البته نیازی به شروع مصرف مکمل های آهن ندارند مگر اینکه کمبود آهن برای آنها اثبات شود. گیاهخواران باید اطمینان حاصل کنند که آهن خوبی را دریافت می کنند برای این کار آنها باید از مقدار زیادی سبزیجات سبز تیره، عدس و لوبیا ، توفو، آجیل و دانه ها استفاده کنند. علاوه بر این، گیاهخواری تنها گزینه ی شیوه زندگی نیست که تأثیرات عمده ای بر مدیریت دیابت افراد دارد، افراد نتایج باورنکردنی را با یک رویکرد کم کربوهیدرات تجربه کرده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/jan/2020/Veganism-and-type-2-diabetes-analysed-in-research-of-over-21000-people

 



[1]wholefood plant-based diet